Концепція розвитку Надлацького НВО


І. Загальні положення                                                                                                  

1.1 Концепція розвитку Надлацького навчально-виховного об’єднання є документом, який визначає прогнозований розвиток об’єднання на 2016 - 2020 рр. у режимі інноваційної системної діяльності, обумовленої реформуванням освітньої системи України.                                                                                        

1.2 Концепція розроблена з метою встановлення пріоритетних та основних  параметрів  інноваційного розвитку об’єднання, в структуру якого входять: Надлацька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Кальниболотська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Іванівський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад».                                                                                                         

1.3 Концепція орієнтована  на реалізацію основних положень Конституції України, закону України «Про освіту», Державної  національної програми «Освіта» (Україна XXІ століття), Національної доктрини розвитку освіти  в Україні та інших нормативних документів МОН України.                                  

1.4 Структура  концепції  інноваційного розвитку:                                      

Загальні положення                                                                                   

Стратегічні  цілі розвитку                                                                                 

Модель випускника                                                                                       

Теоретичні засади інноваційного розвитку                                                  

Напрямки інноваційного розвитку                                                        

Нововведення як механізм інноваційного розвитку  

ІІ. Стратегічні цілі розвитку                                                                                       

2.1 Кінцевий результат: компетентний випускник – успішний громадянин України.                                                                                                                         

2.2 Мета: створити оптимальні умови для розвитку та самореалізації вчителя та учня в нових соціокультурних умовах.                                                                

2.3 Завдання:                                                                                             

Утверджувати привабливий імідж  навчального закладу.                        

Виховувати особистість, здатну до саморозвитку та самореалізації. Формувати  ключові та предметні  компетентності, ціннісні орієнтації школяра як громадянина і патріота України.                                          

Удосконалити  систему роботи з обдарованим дітьми.                       

Упроваджувати проектно-інвестиційну модель управління інноваційним розвитком закладу.                                                                      

Реалізовувати  модель державно - громадського управління закладом  в умовах  розвитку суспільства.

ІІІ. Модель випускника 

 

Особистісні якості

Ціннісні орієнтири

Досвід життєствердження

компетентність;

комунікативність;

толерантність;

ініціативність;

відповідальність;

уміння ставити цілі та досягати їх,

критично мислити, творчо вирішувати життєві проблеми

гуманне ставлення до людей;

збереження  народних традицій  і звичаїв;  свідомий вибір професії; правова та економічна грамотність; 

примноження духовних та культурних цінностей

конкурентоспроможність; здатність  до самовдосконалення, самореалізації в сімї, в обраній професії та соціумі як  громадянина та патріота України

 

 

ІV. Теоретичні засади інноваційного розвитку                                                        

4.1 У нових соціально-економічних умовах розвиватися як відкрита педагогічна система, взаємодіючи з макросередовищем. Моделювати інноваційний простір з урахуванням принципів гуманізації, демократизації, особистісної орієнтації, національної спрямованості, варіативності, оптимальності, інноваційності,  узгодженої взаємодії суб’єкта діяльності та освітнього середовища.                                                                                          

4.2 Теоретичні засади формування і розвитку національно направленої особистості реалізуються через особистісну орієнтацію і компетентні сну спрямованість змісту і форм організації навчально-виховного процесу в школі. Діяльність педагогічного колективу підпорядковується реалізація головної мети – виховання громадянина демократичного суспільства, який визнає освіченість, вихованість, патріотизм, культуру найвищими цінностями, незамінними чинниками соціально-економічного розвитку.      

4.3 Особистісно зорієнтований підхід до  управління колективом передбачає сприйняття вчителя як суб’єкта   моделювання інноваційного середовища в школі. Професійна діяльність вчителя реалізується  під впливом стійкої позитивної мотивації до самореалізації фахового розвитку; обов’язкової наявності  позитивної Я-концепції педагога, ініціативності у пошуках шляхів розв’язання проблем практичної діяльності з допомогою інновацій.                  

4.4 Взаємодія зі змінами – це управлінська діяльність керівника, учителів як суб’єктів управління. 

V.Напрямки інноваційного розвитку                                                                         

5.1 Управлінська система.                                                                           

Формування інформаційного  освітнього середовища через упровадження  технологій інноваційного менеджменту, ІКТ, спрямованих на створення умов для реалізації стратегічних завдань реформування змісту освіти. Проектно-інвестиційна модель управління передбачає залучення інвестицій відповідно до цільової програми «Інвестиції в освіту». Фінансово-господарська діяльність закладу здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про бюджетну систему», «Про власність», «Про місцеве самоврядування в Україні» та чинних нормативно-правових актів. Планування фінансової  діяльності відображається в кошторисі бюджетної діяльності, що складається відповідно до штатного розкладу, тарифікації, мережі, контрольних показників комунальних витрат та згідно надходжень  з місцевого бюджету на поточний рік. Створення надійної системи соціального захисту учасників навчально-виховного процесу передбачає забезпечення економічних, правових, організаційних умов і гарантій рівного доступу учнів до здобуття якісної освіти, рівня державних стандартів, дотримання основних прав педагогічних працівників на працю, освіту, оздоровлення та відпочинок.                                                      

5.2 Дидактична  система.                                                                               

Гуманізація і демократизація навчального процесу як напрямок  модернізації передбачає формування інноваційного навчального середовища, зокрема через реалізацію програми «Обдаровані діти». Створення сприятливих умов для навчання та розвитку індивідуальності школяра, його творчих здібностей та обдарувань, мотивації свідомого вибору майбутньої професії передбачає організацію допрофільної підготовки  в основній та профільного навчання в  старшій школі (профіль навчання – українська філологія), введення курсів за вибором, факультативів, індивідуальних занять, упровадження сучасних технологій, методик, нових форм і методів навчання.                                           

5.3 Виховна система. Гуманізація і демократизація виховного процесу передбачає формування інноваційного  виховного середовища з метою створення сприятливих умов для виховання, розвитку учнів у різноманітних видах позаурочної діяльності; формування готовності учнів до свідомого вибору та опанування професією, організація роботи клубів за інтересами; упровадження технологій, методик, нових форм та методів виховання.           

5.4 Методична система. Методичне реконструювання передбачає становлення учителя  як суб’єкта професійної діяльності, наділеного частковою  автономією, який реалізує творчий потенціал шляхом апробації,  адаптації та впровадження інновацій, що обумовлено прагненням до підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Розвиток інноваційного мислення педагога, професійної компетентності, формування  готовності до впровадження освітніх  інновацій передбачає оновлення змісту і форм науково-методичної роботи в школі, залучення педагогів  до впровадження нових технологій методичної роботи.                  

VІ. Нововведення як механізм інноваційного розвитку.                                  

6.1 Модернізація освітнього об’єднання через упровадження інноваційних технологій навчання, виховання, управління, за відповідального вибору керівництвом і педагогами нововведень для застосування у роботі.                   

6.2 Упровадження державних стандартів початкової та загальної середньої освіти, концепцій виховання, оновлення виховної системи оцінювання навчальних досягнень учнів.                                                      

6.3 Культивування самоменеджменту у системі внутрішкільної   науково-методичної роботи педагога (само планування, самоорганізація, самоконтроль, самоаналіз, самодіагностика), що підпорядковується в кінцевому результаті розв’язанню стратегічних державних завдань реформування змісту освіти.      

Фундаментальні принципи розвитку освітньої системи полягають у:            

єдності загальнодержавного, регіонального та шкільного компонентів освіти;

гуманістичному  характері освіти;                                                                 

вихованні вільної особистості, з почуттям національної самосвідомості і самоповаги, активної у виборі власної життєвої позиції, здатної зберегти і примножити духовні скарби України;                                                          

соціальній стабільності щодо забезпечення права кожного учня на отримання якісної обов’язкової повної загальної середньої освіти відповідно до потенційних здібностей та інтересів;вихованні навичок здорового способу життя;

відкритості системи об’єднання для педагогічних інновацій.  

 

Основна мета Надлацького  навчально-виховного об’єднання :                

створити умови  для об’єднання виховання й освіти в єдиний процес допомоги, підтримки, соціально-педагогічного захисту, розвитку учня як індивіда;  

забезпечити  реалізацію права громадян на здобуття  загальної середньої освіти відповідно до Державних стандартів;                                              

сформувати особистість школяра, готового до неперервної освіти;            

розвинути здібності та обдарування дитини, її науковий  світогляд;         

оновити зміст освіти, розробити й апробувати нові педагогічні технології, методи і  форми навчання та виховання;                                                      

виховати патріота, який усвідомлює  свою етнічну  приналежність, любить рідну землю, мову й культуру, дбає про її розвиток, усвідомлює необхідність захисту та зміцнення власної держави;                                                       

підготувати до життя в соціумі та до особистого життя;                        

сформувати культурні потреби, інтереси, комунікативні уміння;                    

підготувати до участі у культурному житті держави, народу, до життя в екологічному, культурно-освітньому середовищі.                                         

 

Основні шляхи реалізації концепції                                                         

 

Нормативне забезпечення                                                                           

Директивні та нормативні акти, що забезпечують умови діяльності навчально-виховного об’єднання; визначений  обсяг навчального матеріалу; кількість теоретичних, практичних і самостійних занять залежно від форм навчання; критерії  оцінювання навчальних досягнень учнів;  норми  матеріально-технічного й фінансового забезпечення, норми фізичного та психологічного навантаження навчально-виховного процесу.             

 

Науково-методичне забезпечення                                                                 

Розробка теоретико-методологічних аспектів освіти, застосування доцільних психолого-педагогічних технологій; упровадження нових форм  організації та управління освітнім процесом. 

Програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу, розробка різнорівневих, диференційованих і варіативних програм, навчально-методичних посібників, підручників для вчителя та учнів.                      Створення банку даних наукових розробок,  сучасних технологій, що використовуються в навчальному процесі.                                                  

Співпраця з навчальними закладами різних рівнів акредитації, державними  та громадськими організаціями.   

Розробка програмно-методичного забезпечення підготовки батьків. Висвітлення проблем і напрацювань в науково-методичних виданнях, освітніх сайтах закладу, особистих сайтах та блогах.

 

Кадрове забезпечення.                                                                              

Формування якісно нового типу педагога (високопрофесійного, інтелігентного, соціально зрілого, творчого). Створення умов  для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.               

Відбір фахівців на конкурсній та контрактній основах.                            

Створення системи стимулів щодо ефективної професійної діяльності, підвищення педагогічної майстерності і творчої активності.                                                                  

 

Медичне забезпечення.                                                                          

Неперервний медичний контроль, психолого-педагогічні спостереження за станом здоров я, психічного і фізичного розвитку учнів, учителів.                 

Розподіл дітей за результатами медичного обстеження на групи для занять із фізичної культури. 

Санітарно-гігієнічне виховання, просвітницька робота з учнями, батьками, вчителями щодо здорового способу життя, запобігання захворювань школярів і професійних захворювань педагогів.  

 

Матеріально-технічне забезпечення.                                                        

Наявність сучасної матеріально-технічної бази: кабінетів, майстерень, лабораторій, спортивних залів, комп’ютерних класів згідно вимог до їх оснащення.                                                                                                 

Забезпечення технічними  засобами, комп’ютерною, копіювальною оргтехнікою, мультимедійними дошками, наповнення бібліотечного фонду.

 

Фінансове забезпечення.                                                                          

Гарантоване нормативне фінансове забезпечення за рахунок державного і місцевого бюджетів.

Використання додаткових джерел фінансового забезпечення: добровільні внески державних і приватних підприємств, фірм, громадських організацій, вітчизняних благодійних фондів, фізичних осіб; кошти, отримані за надання додаткових освітніх послуг.                                                                        

 

Очікувані результати.                                                                                

Створення єдиного освітнього простору на основі наступності та інтеграції змісту дошкільної, початкової, загальної середньої освіти.                

Впровадження нових моделей  допрофільної підготовки та профільного навчання.                                                                                                     

Поліпшення соціально-економічного становища учителів, морального і матеріального стимулювання їхньої професійної діяльності.                

Оцінювання  ефективності навчальної  діяльності через системний моніторинг на рівні навчального обєднання.

 

 

Література

 

Мариновська О. Модель «Школа самореалізації»/ О.Мариновська, М.Гуменяк // Сільська школа: реалії та перспективи: Збірник  матеріалів/Упорядник: Л. Келембет. – Івано-Франківськ. ОІППО,  2010

 

Школа майбутнього – школа самореалізації / М.М.Гуменяк,  Н.Г.Максимів, Н.В.Луцак, М.Д. Дерев’янко // Світ виховання. – 2011. -  № 2